Svou práci máte rádi. Odjakživa. To, co děláte, má opravdu smysl. Přesto se u vás nestojí fronty. Jakto? Možná jste ještě světu neřekli, proč to děláte.
Odpověď na otázku co děláte zvládá každý levou zadní. Opravuju myčky, provozuju restauraci, vyrábím šperky.
Dokážete popsat i to, jak vaše podnikání vypadá. Jezdíte po domácnostech, nebo vám lidé vozí myčky na servis? Podáváte svíčkovou se šesti, či vegetariánské curry s jasmínovou rýží?
Když se vás však někdo zeptá proč děláte zrovna to, co děláte, zpravidla se zarazíte. A myšlenka, která mnohé napadne jako první, je no přece pro peníze.
Zlatý kruh tvoří 3 otázky: Co? Jak? Proč? Když se vás zeptají, proč děláte svoji práci, odpovídáte ztěží. Přitom právě na této odpovědi stojí úspěch vašeho podnikání.
Jasně, že najdeme i malé podnikatele, kteří své proč znají, ale není jich tolik. O to však jsou úspěšnější. Proč?
Protože proč je hnací síla, motivace. Je to poslání, pohled na svět. Takový, ve který věříte vy, váš zaměstnanec i zákazník. Jak řekl Simon Sinek, autor teorie zlatého kruhu, lidé si nekupují to, co děláte, ale proč to děláte.
S jasně stanoveným posláním se vám bude lépe vstávat.
→ “Nešiju jen sukně, ale prostředek, kterým probouzím v ženách zapomenutou jemnou energii.”
→ “Nepořizuju si domů jen dřevěnou polici, ale kus přírody.”
Zákazník kupuje hodnoty, které s vámi sdílí, ne jen samotný produkt nebo službu. Cílem je tedy prodat zboží lidem, kteří věří tomu, čemu věříte vy.
Dvě podobné chalupy v týž vesnici, které se oba majitelé rozhodli pronajímat. Jak se k tomu postavili?
A. První majitel nabídku nazve Ubytování u Svobodů. Jmenuje se totiž Svoboda a nic lepšího ho nenapadne. Lidi přece zajímá pohodlná postel, a ne název chalupy.
Proč? Aby nám ta chalupa vynášela.
B. Druhý majitel se dopředu zamyslel, kdo jsou jeho hosté. Vsází na lidi z města, kteří touží po odpočinku. Chaloupka pod kozím vrchem se zdá být správný název.
Proč? Abychom dopřáli městským lidem odpočinek v duchu venkovského života našich předků.
Není chalupa jako chalupa. Jasně stanovená vize má navrch před všehochutí.
A. Televizi z druhé ruky, wi-fi připojení samozřejmostí, elektrický gril. Zbydou-li nějaké peníze navíc, koupíme laminátový nábytek, abychom nalákali více hostů.
B. Na wi-fi se u nás nepřipojíte, protože věříme v lepší spojení. Zavzpomínáte na mládí – špekáčky si opečete u ohniště na klacku. Vstup střeží vyřezávaná koza, která hlídá pohodu každého, kdo vstoupí.
Cítíte ten rozdíl?
Za nabídkou pronájmu Chaloupky pod kozím vrchem jde cítit něco víc. Pochopení, péče, poslání. A to je mnohem víc než jen pohodlná postel.
Moje zkušenost je taková, že většina lidí své proč nedokáže jednoduše vysvětlit. Má ho ukryté v podvědomí. A tak je třeba ho odhalit. Jako vzácnou fosilii.
KANCL.cz: Aby lidi chodili do svého kanclu rádi
Hlavní službou pro KANCL.cz je pronájem kopírek. Jsou to pohodoví profíci, se kterými je radost spolupracovat. Jejich zákazník je muž, který pracuje v kanceláři, a nemá času nazbyt. Zlatý kruh tedy zní:
Proč: Posláním týmu KANCL.cz je starat se o to, aby lidi chodili do svého kanclu rádi. Přebírají jejich starosti s tiskem, a oni se tak můžou více věnovat své práci.
Jak: Zjednodušují provoz tisku v kanclech. Radí s výběrem a opravují, když se něco pokazí. Tak, aby s tím lidi v kanclu měli co nejmíň starostí. Jsou příjemní, svižní a vědí, co frčí.
Co: Pronájem, prodej a servis tiskáren
Výsledek: Firma zná své proč, lidé ji následují, protože chtějí, souzní s jejím posláním. Zaměstnance práce baví a vidí v ní smysl.
Z firmy, která pronajímá tiskárny, se stala firma, která se stará o to, aby lidi chodili do svého kanclu rádi.
Nalezení proč je součástí teorie zlatého kruhu. Ten spolu s archetypem, komunikačním manuálem a vizuálním stylem tvoří základ značky.
Chcete i vy najít své proč? Zavolejte mi, napište a pobavme se o tom, jak dát světu důvod vybrat si zrovna vás.
Značka je něco jako duše. Není vidět, ale přesto si dokáže získat srdce mnoha lidí.
Líbil se vám článek o významu poslání v podnikání? Sdílejte ho se světem! Děkuju.
Napište mi, zavolejte:
e-mail: napisu@copydub.cz
tel: +420 774 170 323