Back to home

Řekněte světu, proč to děláte

Svou práci máte rádi. Odjakživa. To, co děláte, má opravdu smysl. Přesto se u vás nestojí fronty. Jakto? Možná jste ještě světu neřekli, proč to děláte. 

Jednoduchá otázka, nelehká odpověď

Odpověď na otázku co děláte zvládá každý levou zadní. Opravuju myčky, provozuju restauraci, vyrábím šperky. 

Dokážete popsat i to, jak vaše podnikání vypadá. Jezdíte po domácnostech, nebo vám lidé vozí myčky na servis? Podáváte svíčkovou se šesti, či vegetariánské curry s jasmínovou rýží?

Když se vás však někdo zeptá proč děláte zrovna to, co děláte, zpravidla se zarazíte. A myšlenka, která mnohé napadne jako první, je no přece pro peníze. 

Zlatý kruh tvoří 3 otázky: Co? Jak? Proč? Když se vás zeptají, proč děláte svoji práci, odpovídáte ztěží. Přitom právě na této odpovědi stojí úspěch vašeho podnikání.

Neviditelná síla, která vás vytáhne z postele

Jasně, že najdeme i malé podnikatele, kteří své proč znají, ale není jich tolik. O to však jsou úspěšnější. Proč?

Protože proč je hnací síla, motivace. Je to poslání, pohled na svět. Takový, ve který věříte vy, váš zaměstnanec i zákazník. Jak řekl Simon Sinek, autor teorie zlatého kruhu, lidé si nekupují to, co děláte, ale proč to děláte. 

S jasně stanoveným posláním se vám bude lépe vstávat.

 “Nešiju jen sukně, ale prostředek, kterým probouzím v ženách zapomenutou jemnou energii. 

→ “Nepořizuju si domů jen dřevěnou polici, ale kus přírody. 

Zákazník kupuje hodnoty, které s vámi sdílí, ne jen samotný produkt nebo službu. Cílem je tedy prodat zboží lidem, kteří věří tomu, čemu věříte vy.

Chaloupka pod kozím vrchem vs. Ubytování u Svobodů

Dvě podobné chalupy v týž vesnici, které se oba majitelé rozhodli pronajímat. Jak se k tomu postavili?

1. Jak ji pojmenujeme?

A. První majitel nabídku nazve Ubytování u Svobodů. Jmenuje se totiž Svoboda a nic lepšího ho nenapadne. Lidi přece zajímá pohodlná postel, a ne název chalupy.

Proč? Aby nám ta chalupa vynášela.

B. Druhý majitel se dopředu zamyslel, kdo jsou jeho hosté. Vsází na lidi z města, kteří touží po odpočinku. Chaloupka pod kozím vrchem se zdá být správný název. 

Proč? Abychom dopřáli městským lidem odpočinek v duchu venkovského života našich předků.

Není chalupa jako chalupa. Jasně stanovená vize má navrch před všehochutí.

2. Co v chalupě najdete?

A. Televizi z druhé ruky, wi-fi připojení samozřejmostí, elektrický gril. Zbydou-li nějaké peníze navíc, koupíme laminátový nábytek, abychom nalákali více hostů.

B. Na wi-fi se u nás nepřipojíte, protože věříme v lepší spojení. Zavzpomínáte na mládí – špekáčky si opečete u ohniště na klacku. Vstup střeží vyřezávaná koza, která hlídá pohodu každého, kdo vstoupí.

Cítíte ten rozdíl?

Za nabídkou pronájmu Chaloupky pod kozím vrchem jde cítit něco víc. Pochopení, péče, poslání. A to je mnohem víc než jen pohodlná postel. 

Kde jsme našli proč

Moje zkušenost je taková, že většina lidí své proč nedokáže jednoduše vysvětlit. Má ho ukryté v podvědomí. A tak je třeba ho odhalit. Jako vzácnou fosilii. 

KANCL.cz: Aby lidi chodili do svého kanclu rádi

Hlavní službou pro KANCL.cz je pronájem kopírek. Jsou to pohodoví profíci, se kterými je radost spolupracovat. Jejich zákazník je muž, který pracuje v kanceláři, a nemá času nazbyt. Zlatý kruh tedy zní:

Proč: Posláním týmu KANCL.cz je starat se o to, aby lidi chodili do svého kanclu rádi. Přebírají jejich starosti s tiskem, a oni se tak můžou více věnovat své práci. 

Jak: Zjednodušují provoz tisku v kanclech. Radí s výběrem a opravují, když se něco pokazí. Tak, aby s tím lidi v kanclu měli co nejmíň starostí. Jsou příjemní, svižní a vědí, co frčí.

Co: Pronájem, prodej a servis tiskáren

Výsledek: Firma zná své proč, lidé ji následují, protože chtějí, souzní s jejím posláním. Zaměstnance práce baví a vidí v ní smysl. 

Z firmy, která pronajímá tiskárny, se stala firma, která se stará o to, aby lidi chodili do svého kanclu rádi.

Nalezení proč je součástí teorie zlatého kruhu. Ten spolu s archetypem, komunikačním manuálem a vizuálním stylem tvoří základ značky.

Chcete i vy najít své proč? Zavolejte mi, napište a pobavme se o tom, jak dát světu důvod vybrat si zrovna vás.

Značka je něco jako duše. Není vidět, ale přesto si dokáže získat srdce mnoha lidí.

Líbil se vám článek o významu poslání v podnikání? Sdílejte ho se světem! Děkuju.

23.7.2019
Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Julie Dostalíková

Napište mi, zavolejte:

e-mail: napisu@copydub.cz
tel: +420 774 170 323

DEJTE MI SVŮJ E-MAIL

...A SEM TAM VÁM V POŠTĚ PŘISTANE ZAJÍMAVÝ ČLÁNEK